söndag 14 maj 2017

Vardagsliv med Aspergers syndrom


Carolina Lindberg, Malin Valsö & Jill Söderlund
Boken beskriver diagnosen och vad den kan innebära, vad som kan bli krångligt och författarna ger tips som kan göra vardagen lite lättare.


Provläs boken!


Exempel från boken...
Sju frågor inför en social situation

- Var ska jag vara?

- Hur kommer jag dit?

- Vad ska jag göra?

- Med vem?

- Hur länge ska vi hålla på?

- Vad gör jag när jag är klar?

- Vad gör jag om jag blir osäker på något eller om något oförutsett inträffar?


Synliga sätt att visa energi/stressnivå
Whiteboardtavla med en 10-gradig skala/termometer där exempelvis 10 motsvarar högsta stressnivå eller en 1 motsvarar lägsta energinivå. Personen själv får markera vid hemkomst vart hen befinner sig på skalan. Vid exempelvis 8 eller högre har personen själv och personal kommit överens att då orkar inte personen med social samvaro/ta itu med saker. Behöver inte berätta och förklara utan personalen lämnar bostaden eller på egenhand ordnar mat under tiden som personen får hämta igen sig.


Genomskinlig flaska med vatten symboliserar energinivå. När flaskan är tom måste personen få en möjlighet att fylla på med energi genom exempelvis vila eller något som personen tycker om med eller utan stöd beroende på hur behovet ser ut för just den personen. Vid tom eller nästan tom flaska är det inte läge att pressa eller arbeta med saker som kräver energi.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar