måndag 5 juni 2017

Energiinventering

För personer med kognitiva funktionsnedsättningar kan det vara svårt att automatisera förmågor och färdigheter. När autopiloten krånglar måste de ständigt tänka på hur de ska kunna aktivera och använda dessa. När autopiloten inte funkar går det åt massor av energi.

Personer med kognitiv funktionsnedsättning är mer sårbara för stress och i vissa situationer kan den kognitiva förmågan helt slås ut.

Att kartlägga vad som tar och ger energi är väldigt hjälpsamt. En energiinventering skapar förståelse för varför energin ibland tar slut och ger förklaringar eller iaf ledtrådar bakom motstånd, trötthet, utmanande beteende osv. Detta skapar möjligheter att arbeta kring dessa situationer, skapa balans och återställa energin.


Den här typen av inventering görs tillsammans med personen på ett sätt som passar hen bäst. Samtal, chatt, telefon, samtalsmatta osv. Vart det ska ske, hur länge osv är utifrån personens önskemål, behov och förmåga.

När vi ska inventera är det viktigt att vi kartlägger rätt och inte blandar ihop plats och aktivitet. Att äta är en aktivitet och matsalen är en plats exempelvis. Att klumpa ihop skola eller daglig verksamhet blir också det missvisande.

Kartläggning innefattar
- Platser
- Aktiviteter
- Personer

Du har sedan ett tomt veckoark framför dig som exempelvis kan se ut såhär.


Där börjar du sedan att fylla i utifrån inventeringen. Det skulle kunna se ut såhär för två dagar.



Det börjar bli tydligt hur det ser ut en vecka. Balanserat? Energikaos?

Här kan vi aktivt börja arbeta med stress och energi. Kan vi byta ut en röd aktivitet mot en grön? Om "Kalle" inte orkar gå till sin dagliga verksamhet på tisdag är det inte så konstigt.

Det är viktigt att aktivt arbeta med återhämtning!

Läs mer om energiinventering på Pedagogiskt perspektiv!

Materialet "En 5a kan få mig att tappa kontrollen" - Pedagogiskt perspektiv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar