torsdag 26 oktober 2017

Kommunikationspass

För en person med kommunikationssvårigheter kan det vara svårt att själv kunna presentera sig.

Detta kan leda till fel i bemötandet och en del kan bli så osäkra att de undviker att ta kontakt med personen med kommunikationssvårigheter. Alla personer som brukaren möter behöver ha enkel information om hur hen kommunicerar och vad de kan göra för att underlätta kommunikationen. Då kan ett kommunikationspass vara väldigt bra!





Syftet och förväntad effekt med ett kommunikationspass är:
  • Att underlätta ett första möte.
  • Att avdramatisera ett möte.
  • Att presentera brukaren på ett snabbt, enkelt och lättförståeligt sätt.
  • Att ge viktig och praktisk information.
  • Att uppnå konsekvent bemötande och förståelse från olika personer i omgivningen.
  • Att ge ett första positivt intryck.
  • Att avmystifiera expertkunnande.
  • Att andra ska våga ta kontakt med brukaren.
  • Att personen med kommunikationssvårigheter ska kunna kommunicera lättare med sin omgivning, inte bara de som han / hon känner väl.
  • Att andra ska se människan bakom kommunikationssvårigheten.
  • Att personen bemöts lika.

Vilka rubriker ett kommunikationspass skall innehålla beror på varje enskild individ och den personens behov och önskemål. Varje kommunikationspass är unikt!


Ladda ner mall för kommunikationspass - från DARTs modell


Jag vill veta mer om kommunikationspass! Ta mig till DART!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar