onsdag 14 februari 2018

Bemötande och det outtalade

Klagomål gällande bemötande handlar ofta om:
· Ovänligt och nonchalant bemötande
· Bristande empati och förståelse
· Har ej blivit lyssnad till eller trodd på
· Har inte blivit tagen på allvar
· Har känt att man varit till besvär



De flesta människor har ett antal outtalade och osynliga frågor inom sig, frågor som en skicklig lyssnare också kan bekräfta. Det är frågor som brukaren sällan frågar rakt ut men som finns med under samtalets gång. Exempelvis:


· Förstår du mig?
· Lägger du märke till mig och mina behov?
· Ser du mig?
· Lyssnar du på mig?
· Tar du hänsyn till mig, mina tankar och känslor?
· Bryr du dig om mig?
· Tar du mig på allvar?
· Kan jag känna mig trygg med dig?
· Kan jag lita på dig?
· Duger jag?
· Verkar jag obegåvad?
· Accepterar du mig?
· Vill du mig väl?



Ur boken: Professionellt bemötande - möta kunder i offentlig verksamhet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar